tisdag 4 oktober 2016

Recension: Forza Horizon 3


Om Forza Motorsport är den pedantiske matematikläraren i kostym är Forza Horizon den hippe musiklärarvikarien iklädd Guns 'n Roses-tröja och med en slapp syn på skoluppfostran. 

Forza har under det senaste decenniet varit Microsofts exklusiva racingvarumärke. Sedan Xbox One släpptes har det släppts två Forza Motorsport och nu släpps det senaste i Horizon-serien. Det är ett spel per år, och en sak kan sägas redan nu: Forza Horizon 3 är det bästa racingspelet hittills till den nya generationens konsoler.

Redan när spelet visades upp gick det att ana att detta skulle bli väldigt underhållande. Spelglädjen sken igenom. En vecka efter release är det bara att konstatera att de första intrycken stämde.

När vissa racingspel vill att du börjar med ett vrak till bil kan du här omgående hoppa in i fina bilar och ha oförtjänt kul. Det finns totalt 350 att välja bland. Allt från gamla 70-talsklassiker till helt nya vrålåk från Lamborghini och andra sportbilstillverkare. Det går att meka, trimma och måla bilarna efter behag, men är du inte jätteintresserad att ligga under huven finns det snabbvägar att få en både snabbare och snyggare bil.

För den som är van vid och trivs med struktur i racingspel kan den öppenvärldsracing som erbjuds i Horizon-spelen te sig något avskräckande. Det är dock mer regel än undantag numera att racingspel inte längre är hårt uppstyrda arkadupplevelser utan i stället erbjuder inte bara enormt många fordon och banor utan också ett stort mått av valfrihet.


Att kunna välja på vilket sätt man vill ta sig an spelet är i grunden positivt, men det kräver att det inte går vilse bland alla valmöjligheter. Forza Horizon 3 behåller lyckligtvis balansen. Spelaren guidas stegvis in i vad alla symboler och utmaningar betyder och hur upplägget fungerar. Det känns aldrig påtvingat, bara nyfiket. Detta är för mig personligen nyckeln till att fortsätta spela, ty det hade lika gärna kunnat bli hela havet stormar.

Att bygga en festival och locka fans är visserligen mest en dålig ursäkt till struktur, men jag har aldrig spelat racing för den djupa trovärdigheten i dess inramning. Det gör att detta fungerar. Mest för att det allra viktigaste - innehållet - är så kul.

Australien är en alldeles utmärkt plats för öppenvärldsracing. Jag gasar genom stadskärnor, upp genom djungeln, hoppar dödsföraktande nedför sluttningarna och på några ögonblick är jag nere på den soldränkta stranden och pressar mig genom vattenbrynet. Hur kan det inte vara kul?

Till skillnad från i exempelvis Dirt Rally straffas jag inte när jag dräller av banan. Tvärtom, jag fortsätter min resa nedför grässluttningen och hittar snart en väg upp på banan igen. Bara att börja jaga ikapp mina motståndare.

Det enda jag kan sakna i själva racingen är den där nagelbitande jakten på sekunder och hundradelar. Den uppstår aldrig här eftersom utmaningarna inte är konstruerade på det sättet. Men det finns spellägen så att det räcker och blir över ändå. Och då ska vi dessutom inte glömma co-op online, som lär hålla liv i detta spel under lång tid framöver.

När Project Gotham Racing släpptes till Xbox för femton år sedan var det en liten revolution på ett område: musiken. Genom att lägga in musik på hårddisken gick det att spela den i spelet. Detta trodde jag skulle bli branschstandard, men i takt med att åren gick försvann denna möjlighet i många racingspel. Playground Games ger oss en kompromiss: förutom ett utmärkt soundtrack via åtta olika radiostationer kan man lyssna på sin favoritmusik via Groove Music. Detta är åtminstone ett steg i rätt riktning.

Det enda jag stör mig på är vissa av de tjatiga och lite för klämkäcka festivalarbetarna och sega laddtider emellanåt. Det är också lite väl likt Forza Horizon 2, vilket i och för sig inte är ett dåligt betyg eftersom det var ett av de bästa racingspelen till Xbox 360, men om du har spelat tvåan väldigt mycket kanske detta tredje spel känns lite för hemtamt.

Kontrollen. Grafiken. Banorna. Soundtracket. Den utvecklare som lyckas med dessa fyra delar ligger bra till. Här smälter allt samman till den där perfekta blandningen som bara en riktigt god efterrätt kan motsvara.

Forza Horizon 3 är det bästa racingspelet på nära ett decennium. Det är inte illa.

+ Bedårande snyggt
+ Nästan perfekt kontroll
+ Varierat och riktigt bra soundtrack
+ Spelet anpassar sig efter dig

- Få nyheter
- Festivalen i sig är svår att bry sig om

Betyg: 9/10
Format: Xbox One (testat), PC


Forza Horizon 3 är ruggigt läckert.