onsdag 7 september 2016

Detta är PS4 Pro


PS4 Neo har fått ett namn. Sonys nya uppgraderade PlayStation 4 heter PS4 Pro. Ja, det känns lite "Apple" över det och kollar vi på designen av de två nya konsoler som Sony visade upp i kväll följer den också Apples filosofi.

Medan PS4 Slim är precis vad den låter som - en mindre PS4 - är PS4 Pro något mer. Tanken med denna uppgradering är densamma som med Microsofts Project Scorpio: att sudda ut generationsgränserna och ge konsumenterna fler val.

Precis som Xbox One S erbjuder PS4 Pro både 4K och HDR (High Dynamic Range), vilket Mark Cerny pratade länge och väl om. Via en livesändning på datorn är det emellertid omöjligt att se någon skillnad.

Intressant nog kommer varje PS4 vara HDR-kompatibel via en uppdatering, så är du såld på detta behöver du faktiskt inte öppna plånboken. Existerande spel kan emellertid patchas för att se bättre ut på PS4 Pro, dit hör bland annat Uncharted 4. Jag tänker att skillnaden ändå inte kan bli så jättestor.

Enligt Mark Cerny har PS4 Pro en mer än dubbelt så kraftfull GPU. Hårddisken rymmer 1tb, men det skulle förvåna om Sony inte ganska snart släpper modeller med större hårddisk än så (Xbox One S har ju allt från 500gb till 2tb).

Spelen ska fungera på både standardmodellen och PS4 Pro, men räkna med högre upplösning och kanske annat extra lull-lull framöver som Sony inte berättade om i dag.

Netflix- och YouTube-appar som stöder 4K ska finnas tillgängliga när PS4 Pro lanseras. För mig personligen, som redan har detta i min Nvidia Shield, är det inget köpargument.

Det är också lite överraskande att Sony inte verkar ha tagit chansen att uppgradera handkontrollen betänkligt. Ingen DualShock 4 Elite. Inte ens några märkbara uppdateringar av axelknappar eller batteritid? Ett missat tillfälle.

Överlag känner jag mig rätt ljummen inför de två konsoler som Sony visade upp under onsdagskvällen. Designen är tråkig och ingen av konsolerna erbjuder något som just nu väcker ett ha-begär.

Prismässigt ligger de förmodligen helt rätt. Men nej, jag kommer behålla min vita PS4 och vänta och se vad Project Scorpio, som såvitt jag kan förstå förblir den mest kraftfulla konsolen på marknaden även efter att PS4 Pro lanserats, har att erbjuda.

PS4 Pro släpps den 10 november medan Scorpio lanseras först i slutet av nästa år.

Sonys nya uppställning.