tisdag 16 februari 2016

Recension: Unravel


Tillsammans med giganter som Final Fantasy VII och Shenmue III var en av de största snackisarna efter fjolårets E3 oväntat nog det lilla vandrande garnnystanet Yarny. De svenska utvecklarna Coldwood vann många hjärtan med sin übercharmiga film och nervösa presentation av Unravel. Nu vet vi att även vissa av våra farhågor besannades.

Norrländsk natur i grodperspektiv - kan det bli mycket bättre? Förmodligen inte. Men om ett spel ens ska vara kul att spela hänger som alltid på de vanliga stöttepelarna: kontroll och utmaning. Här når Coldwood inte ända fram.

Unravel är ett tvådimensionellt pusselplattformsspel. Spelaren kontrollerar lilla Yarny, ett garnnystan som börjar i en gammal kvinnas hem och ger sig ut i jakt på att fylla hennes fotoalbum med minnen. Just faktumet att han är ett garnnystan betyder att räckvidden är begränsad. Längs vägen finns lyckligtvis möjligheten att fylla på med mer garnnystan, och det blir en naturlig överlevnadsinstinkt att ständigt leta efter nystan för att inte hamna i nöd.


Miljöerna är spelets otvivelaktiga styrka. Våta myrar, små vattendrag och sjöar, det rika djurlivet – detta hade kunnat vara organisationen Svensk Turisms eget bidrag till spelvärlden. Såväl japaner som tyskar hade älskat det. Själv insuper jag gärna naturen, kanske just för att den känns så äkta och välbekant.

Pusslen varierar från busenkla till riktigt knepiga. Problemet här är att de inte är knepiga på det utmanande och tillfredsställande slaget utan blir det därför att kontrollen inte riktigt räcker till i vissa situationer. Jag vet inte hur många gånger Yarny drunknade i en vattenfylld pöl i den västerbottniska skogen innan jag kom vidare. Verktygen blir dessutom ganska snart enahanda. Knyt garnet här för att skapa en trampolin. Dra föremålet hit för att hitta något att flyta på. Upprepa.

Coldwood vill säga något om spel som uttrycksform. Här faller de tyvärr platt, ty Unravel säger mig ingenting. Det är ingen djup resa på något sätt utan tvärtom ett av de ytligaste spel jag spelat på många år.

Det mest grundläggande problemet med Unravel är att det inte är särskilt engagerande eller kul att spela. Kontrollen bidrar till detta, men framför allt lyckas Coldwood inte övertyga mig om varför jag ska bry mig om mitt lilla garnnystans vandring genom den västerbottniska naturen. Vad är målet? Vad är poängen? Yarnys äventyr blir ett typexempel på att charm allena inte bär ett helt spel.

I slutändan är Unravel en besvikelse. Det är mer av en vacker fondvägg än ett levande rum som jag vill utforska.

+ Vackra svenska naturmiljöer
+ Den lokala musiken passar utmärkt
+ Yarny är otroligt gullig

- Spelet är tomt på innehåll
- Kontrollen känns inte anpassad för vissa av pusslen
- Enahanda och utan omspelsvärde

Betyg: 6/10
Format: Xbox One (testat), PS4, PC
Pris: 199 kr (digitalt)


Unravel är onekligen vackert. Men som spelupplevelse är det begränsat.