söndag 6 oktober 2013

Har spelen blivit för stora?


Jag har inte köpt GTA V än. Jag borde ha gjort det, även om genren egentligen inte är min kopp te. Men skälet till att jag avvaktat är ett annat. Jag är nämligen rädd för att jag ska ge mig in i något som kommer att ta alldeles för mycket tid i anspråk.

Det har länge funnits spel som kräver 60 timmar av vår tid. Oftast har det rört sig om roll- eller strategispel. Sedan, när tekniken tillät det, kom de så kallade sandlådespelen. Nu möttes vi av en mer eller mindre öppen värld som vi kunde utforska som vi själva behagade. Jag gillar denna idé. Likt ett barn kan man klampa omkring och förstöra saker bara för att det går. Men jag tröttnar lika fort. Strukturen saknas ofta.

Vi ser nu en trend med free-to-play. Den innebär halvfärdiga spel som är gratis att köpa men som måste kompletteras för att nå sin potential. Spelaren måste alltså öppna plånboken för att få ut något av spelupplevelsen. Det kan handla om banor, karaktärer, fordon eller annat. Vi trodde att vi kom billigt undan, men vips har vi spenderat mer än vi gjorde på ett vanligt fullprisspel tidigare.

En annan trend är stora, öppna världar. Det senaste tillskottet är GTA V, som är mycket större än tidigare delar i serien. Möjligheterna att "leva" i denna värld efter eget huvud genom att frångå själva historien är en grundläggande poäng i upplägget.

Jag är kluven inför detta eftersom dygnet bara har 24 timmar och det vuxna livet måste ha plats för så mycket annat än att bara leva ut i en spelvärld i timme efter timme. Och jag tror inte att jag är ensam. Vi som inte har obegränsat med tid (få har det) utan föredrar en spelupplevelse med en början och ett slut, alternativt en sådan som man kan få ut någonting av även på en kvart, kommer i hög utsträckning att köpa de där jättespelen i alla fall. Men vi kommer inte att få ut så mycket av dem.

När jag tittar på min spelhylla inser jag att gemensamt för de spel jag inte spelat igenom är att de helt enkelt visat sig ta för mycket tid i anspråk. Dels krävs det då att spelet håller tillräckligt hög klass hela tiden för att det ska vara värt mödan. Spelet måste vara väldigt bra, helt enkelt. Dels handlar det dock om tid. Om tiden inte finns att gräva ned sig i ett projekt som kommer att ta 50-60 timmar, blir spelet liggande oavsett hur bra det är.

Assymetriskt spelande
En utveckling som jag inte har nämnt än men som definitivt kommer att slå igenom under den kommande generationen är assymetriskt spelande. Det innebär att flera spelare deltar i samma spel men med helt olika upplevelser. Bungie pratade om denna utveckling för Halo för många år sedan, men det blev aldrig verklighet. Nintendo har visat hur det kan fungera i samma rum med Wii U.

Idén har dock redan utvecklats bortom hemmets väggar. Tanken är att medan en spelar sittande i sitt vardagsrum kan en annan person delta via sin smarttelefon på bussen till jobbet och en tredje via sin läsplatta på semestern i Sydamerika. Genom att inkludera flera skärmar i upplevelsen kan även en ensam spelare spela sitt spel på flera olika sätt, och här är faktiskt användarnas snåla tid själva argumentet. Ett exempel: När du sitter hemma i soffan och ska spela Forza Motorsport 5 vill du komma direkt in i själva racingen, inte lägga tid på att pilla med en massa inställningar för att maximera bilens förmåga. Så när du sitter på tunnelbanan till jobbet plockar du fram telefonen, loggar in och förbereder kvällens race genom att fixa och dona med bilens inställningar. På lunchen kan du fortsätta och när du sedan kommer hem på kvällen är allt klart för att bränna gummi.

Detta är en smart lösning som tack vare molnet kommer att bli verklighet till både Xbox One och PlayStation 4. Microsoft kommer att satsa på Smartglass. Sony har redan gjort väldigt klart att de i framtiden vill att spel till PS4 ska kunna streamas till alla tänkbara enheter. Alla. Min farhåga är att spel framöver mer eller mindre kommer att kräva dessa lösningar för att vi ska få en helgjuten upplevelse. Och då är vi där igen: Tiden. Det som skulle spara oss tid har i stället gjort att vi måste engagera oss i spelet varje ledig stund på jobbet, i skolan och i kollektivtrafiken.

Hoppet står till alla indieutvecklare. Från dem kommer vi även i framtiden att kunna spela spel som tar ungefär fyra timmar från start till mål. Jag hoppas på det.

GTA V är stort. För stort?