tisdag 23 juli 2013

Att byta sida

Att hoppa från ett konsolformat till ett annat borde inte vara en så stor grej, men när nu mitt beslut att köpa PlayStation 4 i stället för Xbox One (i alla fall till en början) är fattat, börjar grubblerierna.

Det är lite som att byta morgontidning (jo, jag gillar faktiskt att läsa papperstidningar). Man måste lära om, vänja sig vid något nytt. Det påverkar inövade vanor. Vi är trygga i det välbekanta, det vi känner igen, det vi lärt oss behärska.
Att gå från Microsofts Xbox till Sonys PlayStation innebär dels att vänja sig vid en ny handkontroll. Det är i sig något jag våndats lite över eftersom jag aldrig kommit överens med den lilla DualShock. Jag har lugnats lite av det faktum att DualShock 4 är större och verkar ha bättre axelspakar än föregångarna. Enligt vissa jämförelser ser den faktiskt märkbart större ut än kontrollen till Xbox One, vilket skulle vara något anmärkningsvärt.

PlayStation 3.

Sedan har vi olikheterna i OS. Sony har tidigare inte riktigt nått hela vägen, om vi ska uttrycka det försiktigt. Det gällde PlayStation 2 men också PlayStation 3 och PS Vita. Det är plottrigt och stökigt.

Microsoft, å sin sida, har uppdaterat sitt gränssnitt till Xbox 360 och hela tiden förbättrat det. Nu bär det tydliga drag av Metrogränssnittet i Windows 8. Det är överskådligt, snyggt och lättnavigerat. Och det är alltid snabbt och pålitligt.

Xbox 360.

Lyckligtvis verkar Sony ha tagit stora kliv framåt även här. Redan den 20 februari fick vi se hur gränssnittet i PlayStation 4 kommer att se ut, och det bär tydliga drag av det till Xbox 360. Vilket gör mig lite lugnare.

PlayStation 4.

Sony tycks alltså ha sneglat på Microsoft när de skapat gränssnittet till PS4. Det är inget fel i att lära av sina konkurrenter när de gör något bättre. Det är tvärtom alldeles nödvändigt. Sony har säkerligen även lärt sig en hel del av Microsoft när de skapat PlayStation Network.

Även Sonys motsvarighet till Xbox Live blir en ny bekantskap för mig. Jag är ingen onlinepersonlighet utan föredrar ensamspelande, men via Xbox Live Arcade har jag gjort många trevliga bekantskaper. Servicen är oerhört snabb (och därmed Wii U:s raka motsats). Häromkvällen laddade jag ned ett arkadspel på närmare 100mb på tre sekunder.

Eftersom Microsoft mångdubblar sina servrar till Xbox One lär det inte bli sämre. Hur kommer Sonys service stå sig? Bra, hoppas jag. Det viktigaste är att tjänsten är snabb och lättnavigerad. Skillnaden mot tidigare är att Sony kommer att ha en betalvägg för den som vill spela online. Detta blir ett sätt att finansiera onlinetjänsten, men om tillräckligt mycket värde erbjuds är en femhundring om året inga problem.

Handkontrollen, gränssnittet och massor av spel. Allt tyder på att PlayStation 4 blir Sonys bästa spelkonsol någonsin.